خرید سرور مجازی

فرش آباده


3

 

فرش‌های آباده یا بهتر بگوییم قالی آباده‌ای با الهام از نقشه‌های ایلات قشقایی، افشاری، لرهای بوانات و حتی ایلات کرد بافته می‌شود. با مختصر ردگیری نشانه هایی از طرح‌های قفقاز را نیز در بین دست بافت‌های آنان می‌یابیم. با همه این‌ها عمل طراح و بافنده آباده‌ای تنها به تقلید این نقشه‌ها محدود نشده است، بلکه آن‌ها با ذوق و سلیقه خاصی آذینه های ایلیاتی را با نقش مایه‌های شهرپسند در هم آمیخته و طرح‌های ابتکاری جدیدی را آفریده‌اند.

فرش‌های آباده اکثرأ در سبک شاخه شکسته با طرح‌های ایلیاتی، گلدانی، ظل السلطانی، محرمات یا قلمدانی و بته ای کردستانی (بته هشت پر) بافته می‌شوند. در طرح ایلیاتی هیبت لو که قشقایی ها نیز با تغییراتی آن را مکرر بر روی فرش‌های خود می‌آورند ترنج کوچکی به شکل لوزی در مرکز متن قرمز رنگ بزرگی که آن هم به شکل لوزی طراحی شده است دیده می‌شود.

در لچک‌های چهارگانه فرش نقش هشت ضلعی الماس مانندی به رنگ عاجی که مشابه آن را در درون ترنج میانی نیز می‌یابیم دیده می‌شود. زمینه فرش با شاخه‌های مستقیم و موزای و مملو از گل‌ها و برگ‌ها و مرغک ها و پروانه‌ها پوشیده شده است و سایر آذینه های ایلیاتی مانند رکاب اسب و شانه‌های چوبی و غیره را با کنکاش مختصری در لابه لای این شاخه‌ها می‌توانیم ردگیری کنیم. حاشیه این فرش‌ها معمولاً باریک و مرکب از سه نوار است که نوار اصلی بیشتر به رنگ سفید عاجی بافته می‌شود.

بافنده آباده‌ای در همه قواره‌ها می‌بافد از قالیچه‌های کوچکی که به پشتی، پاتختی و یا پادری معروف می‌باشند تا ذرع و نیم و سجاده‌های پهن و فرش‌های شش متری و گاه بزرگ‌تر و فرش‌های مربع چهار متری و کناره‌های کوتاه و بلند. فرش‌های دو پوده آباده بسیار متراکم و بادوامند. تار و پود آن‌ها از جنس پنبه و گره‌های به کار رفته در آن‌ها از نوع فارسی و به ندرت از نوع ترکی می‌باشد.

رنگ‌های آن‌ها بیشتر مبنای گیاهی داشته و در مایه‌های قرمز، بژ، آبی، نیلی و سایر رنگ‌های کلاسیک می‌باشند. رنگ قرمز روناسی که رنگرزان محلی عمل می آورند به گونه‌ای درخشان و مشخص است که مشابه آن در سایر نقاط بافندگی کمتر به چشم می‌خورد و این خود علاوه بر مشخصات بافت منسجم و بادوام فرش‌های آن ممیزه دیگری است که با شناخت آن فرش‌های آباده را به سهولت می‌توان تمیز داد.

 

خرید هاست خرید دامنه طراحی سایت