آکادمی مهبد

چرا رنگ های گیاهی سلامت، برای تماس با مواد غذایی مناسب‌اند ؟

نه به ترکیبات آلی فرار، No to VOCS

     ترکیبات آلی فرار یا VOCs (‌Volatile Organic Compounds)‌ ، ‌مایعات یا جامداتی هستند که دارای کربن آلی بوده و در دمای اتاق با سرعت چشمگیری بخار می‌شوند. این فشار بخار بالا که به دلیل پایین بودن نقطه جوش این مواد است موجب می‌شود که تعداد مولکول‌های قابل توجهی از آن ها در اثر فرآیند تبخیر یا تصعید به حالت گاز درآمده و در هوای اطراف منتشر شوند. به عنوان مثال می‌توان به فرمالدهید(Formaldehyde) که دارای نقطه جوش 19- درجه سلسیوس می باشد اشاره نمود. این ماده به آرامی از ترکیب رنگ‌ها جدا شده و در هوا منتشر می شود.

     ترکیبات آلی فرار بسیار متنوع و در همه جا پراکنده‌اند. برخی از آن‌ها به صورت طبیعی یافت می‌شوند و برخی دیگر نیز به دست انسان ایجاد شده اند. آن‌ها به طور گسترده ای در محصولات مورد استفاده در منازل نظیر : رنگ ها ، چسب ها ، مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده کاربرد دارند . همچنین سوخت‌های فسیلی از ترکیبات آلی تشکیل شده‌اند.

     تعدادی از این ترکیبات برای سلامتی انسان یا محیط زیست مضر هستند. امروزه محدوده مقدار مجاز غلظت این نوع مواد مضر در محیط (بویژه در یک فضای بسته) به صورت قانونی تعیین شده و به صورت یک استاندارد ارائه می‌شود. مواد آلی فرار مضر ممکن است سمی نباشند ولی در طولانی مدت می توانند اثرات مخرب بر سلامتی انسان و محیط زیست داشته باشند. تحقیقات سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) نشان داده است میزان این ترکیبات به طور متوسط دو تا پنج برابر در فضای بسته داخل بیشتر از فضاهای خارجی است. لذا با توجه به موارد ذکر شده در بالا،‌ بهترین گزینه این است که از استفاده محصولات تولید شده با مقدار بالای ترکیبات آلی فرار پرهیز کرده یا آنها را محدود کنید و از محصولاتی با ترکیب حداقل این مواد استفاده نمایید.

    امروزه برخی از شرکت های تولید رنگ، توسعه محصولات خود را بر حسب نیاز موجود، بر روی تولید محصولاتی که دارای کمترین مقدار ترکیبات آلی فرار هستند معطوف ساخته‌اند. استفاده از عنوان” کم یا بدون VOCs ” به معنی استفاده بسیار کم از این ترکیبات نسبت به سایر محصولات مشابه و یا استفاده از میزان مجاز VOC ها در ترکیبات آنهاست که به هر شکل، ‌ این محصولات را به عنوان  بهترین گزینه ممکن برای استفاده معرفی می‌نماید. از دیگر مزایای‌ رنگ‌های کم و یا بدون ترکیبات آلی فرار می‌توان به این موارد اشاره کرد: بوی بسیار کم نسبت  به سایر رنگ های صنعتی ، تمایل به خشک شدن سریع، پوشش خوب و پایدار و قابلیت استفاده برای انواع مختلف سطوح داخلی و خارجی، آبگریز( نه ضد آب) نمودن محصولات پوشش شده ( می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “آب گریزیا ضد آب ؟!!!” را در همین سایت مطالعه بفرمائید)

     از جمله بهترین رنگ های سازگار با محیط زیست که به بازار عرضه می شوند، می‌توان به روغن‌های گیاهی فرآوری شده و دارای استاندارهای لازم برای تماس با مواد غذایی هستند، اشاره نمود. این روغن‌های طبیعی به دلیل فقدان فلزات سنگین مانند آرسنیک، کروم، سرب، جیوه و سلنیوم که ممکن است موجب بروز برخی آسیب‌ها در هنگام ورود به بدن انسان شوند ، برای پوشش نهایی ظروف چوبی و اسباب بازی کودکان نیز بسیار مناسب هستند.

     قیمت گران این رنگ‌ها ( به دلیل وارداتی بودن آنها) در کشور ما یکی از بزرگترین معایب آن‌ها محسوب می‌شود ، چرا که اکثر تولیدکنندگان به خاطر پرهیز از افزایش قیمت تمام شده محصول و نیز اغلب مصرف کنندگان اولا به دلیل عدم آگاهی کافی از مضرات رنگ های دارای ترکیبات فرار و دوما به خاطر قیمت نسبتا گران‌تر محصول نهایی در مقایسه با سایر نمونه‌های مشابه، از تولید یا خرید این دست محصولات امنتاع می‌کنند.

     گروه هنری چوب موود ‌با اولویت حفظ سلامت مصرف کننده و با کاهش سهم سود خویش، استفاده از مواد اولیه طبیعی و سازگار با سلامت انسان و محیط زیست از جمله بهترین رنگ‌های گیاهی با بالاترین استانداردهای روز دنیا را در دستورکار خود  قرار داده و هیچ بهایی را بالاتر از تندرستی مشتریان و رضایت ایشان نمی‌داند. امید که بتوانیم هر روز بهتر از قبل در کنار شما باشیم.

به شادی و سلامتی استفاده کنید . . .

نوشته های مشابه